17 september 2008

2 stk kaketips...

Heihei alle sammen
Bloggen har blitt litt ensom & forlatt den siste tiden, kalenderen min har vært tettpakket... En god del halvferdige prosjekter som roper etter meg :)
I dag har vi hatt en storslagen 60 årsdags feiring for min kjære mor.
Og da ble det selvfølgelig kakebaking, hurra (er litt for glad i å bake, men kan jo ikke gjøre det hele tiden!).
Jeg lagde en sjokolade-med-non stop-langpannekake, slik at kidsa kunne slå seg løs :)



Så i den forbindelse tenkte jeg å dele kaketips :
1) For å få en glansfull sjokoladeglasur = tilsett et sammenpisket egg (trenger en god del melis extra i røren slik at den ikke blir altfor flytende)

2) Det blir alltid rester av marsipankake i festlige lag (min familie er ikke så heisen på kremkaker). Jeg har begynt å fryse restene i en kakeeske. Når du tiner kaken bør kaken stå i den lukkede esken, for da svetter ikke marsipanen. Da vil den holde seg tørr og fin :)
Svett marsipan er ikke særlig fristende!!!



That`s all folks, ikke så veldig mye spennende fra denne fronten. MEN jeg håper at det blir noen effektive og kreative dager nå fremover...
Hej då




27 kommentarer:

Solveig sa...

Gratulerer med din mors 60 års dag:) Det er gøy å bake ja, bra barna fikk noe godt og(selv om sjokolade kake også er min favoritt:P)
Jeg er veldig fornøyd med tallerkenhyllen, har tatt det første strøket:)
Nattbordet må jeg tenke litt på,men fint du svarte på mitt innlegg. Jeg liker jo egentlig ikke tre farge(har aldri gjort det,men det kommer av en far som sa: jo mer jo ber).Om jeg bestemmer meg for å male det,så står jo malings spannet klart:)

Ha en fin onsdags kveld!

Solveig sa...

Ta deg en tur på siden min:)

tinemor sa...

Nam, nam!!

Fjordheim sa...

Gratulerer med din mors bursdag.
Det har jeg ikke vært klar over at det hjelper på "svetting" av marsipan å fryse den i esker. Takk for tipset. Skal ta med meg det ja. Det blir som regel igjen marsipankaker her også når det er noe feiring.
Ha en god dag :)

Vakkert Liv sa...

Takk for gode tips.
Her i huset prøver ungene og jeg oss på nye kakeoppskrifter i ett sett. Ikke alt som blir like bra, men vi har det gøy underveis :)

Melissa sa...

Åh, ja, mamma lager de beste langpanneskjokoladekakene...
Din lignet jo veldig da, vann i munnen, mmm.
Håper dere hadde en fin feiring :D

Klemmer fra meg

Solveig sa...

Bare hyggelig:) Mente det jeg sa og! Du er så flink til å bry deg om oss andre bloggere:) Ha en fin fin kveld du og.

Vi snakkes snart igjen;)

Anneli sa...

Hei (:
Takk for koselig besøk og hilsen på blggen min.
Ja det er synd du ikke bor nærmere.. vi kunne nok delt husmor-råd og kakeoppskrifter (:
I tillegg til et besøk i butikken!
Ha en forsatt fin uke <3 Vi sees!

CosiFanTutta sa...

Grattis til din mor. Jammen er du flink til å bake, synes jeg lukter det helt fra Os her jeg sitter i Bergen :o)
Vet du, de hadde knagger til dørene på Åhlens i byen. I mange varianter også. Tusen takk for tipset!
Du hadde fortjent en sjokoladeklokke, med jukseknapp!!
Fin kveld til deg og dine

Min Still By Maia sa...

Nam, nam. Kaken så nydelig ut!
Gratulerer til din mamma!
KLEM :-)

Prinsesse Elin sa...

For noen kaker. NYDELIGE. Jeg er som oftest veldig god venn med Tor. O når jeg skal bake. Han fikser det meste og veldig raskt. he he
Tusen takk for besøkenene på bloggen min. Ha en herlig dag:O)

lilleann sa...

Hei! Takk for hyggelig komentar i bloggen min :)Koselig!!

Takk for tips ang. kakebaking.
Kakene så gode ut, og det andre du har lagt ut oppskrifter på å. Synes selv å det er artig med kakebaking. Selv får jeg kakebakingen mye bedre til en gjærbakst...det er noe med den derre hevingen jeg ikke får til...hehe :)
Skal i dag prøve meg på en Kiwi-kake til en kollega. så får vi se hvor det går :)

Ha en flott torsdag!!! :)

Tante Mimmi sa...

Kan eg smaka??? Eg elskar kaker for barn! ;)
kaffi og laaangpannekake! MMMMMmmm!

Jill i Fyra Rum och Kök sa...

Så gott det ser ut! Skulle verkligen inte tacka nej till en bit... :-)

Ha det fint!
//Jill.

Smineset sa...

Supre tips! Har lurt på det med marsipanen! Hva man ikke lærer her i bloggeverden!

Ønsker deg en super dag! ;-)

LYKKEBO sa...

Ååå den sjokoladekaken så god ut.. Skulle gjort alt for et stykke kake nå! Du kan så mye! Og det er så kjekt at du deler det med oss:)
Takk for gode tips og råd, alltid like kjekt å få:)

Ønsker deg en kreativ dag videre:)
Klem**

Anonym sa...

Hei og takk for kommentar i bloggen min. Så litt på de hornene du hadde laget og vil gjerne prøve og lage dem. Så god ide og ha et lite lager i frysen. Nam.

Alven sa...

Hei :-) Nam den så god ut :-) Takk for smart tips ang glasur :-) den blir ikke hard med egg i da? Ha en fin helg :-)

Mari sa...

Fyttirakkern sin- nå fikk jeg lyst på kake..

Anka sa...

skal bake så mye når jeg har flyttet inn huset så kakebake tips er bra!!! Grunnen til at jeg baker lite nå er fordi blokka jeg bor i er så gammel at jeg må ta ut kontakten til varmtvannsberederen ellers så går sikringen og ovnen skrus seg av. På toppen av det hele har jeg aldri blitt vant til dette så det har blitt mange kalde dusjer dagen etter... He he.
Gooood kveld!

Vibeke sa...

Nam-nam!

Therese sa...

Jeg elsker alt som har med sjokolade å gjøre, og sjokoladekake er intet unntak. Kaken din så skikkelig jammi ut. Og her sitter jeg med toddy og to tørre knekkebrød.....

:)

Synnøve sa...

Yay!! I låvs kaketips :D Har alltids plass til flere av den sorten, hihi... Usj, ikke mye som skjer på denne fronten for tiden heller, kjenner jeg gleder meg til å få litt fritid igjen, har masse prosjekter på vent :/ Det positive er jo at vi da har masse godis i vente på bloggene, ikke sant...?? Ha en herlig frihelg sammen med dine da :) (Hmph, ikke misunnelig nei :p) Klem!

Cathrine sa...

Nam nam dette så godt ut :-)
Gratulerer med din mors 60 års dag også!
Ha en fin helg!
Klem

Anitas hus sa...

Gratulerer til din mor!
Kjekt at du kommer med så mange nyttige tips.
Tar med meg ett stykke sjokoladekake på vei ut jeg, nam;)
Ha en flott helg!
Klem:O)

innendørs sa...

mmmm...kaaake! det fikk jammen jeg også lyst på!

Fikk du noen napp på et av dagens loppemarkeder eller?! Jeg var innom tre av de - tusen takk for tipsene!! Du er en knupp!:)

God helg!

MODERN COUNTRY sa...

Du er gal, vise den til meg da, elsker sjokoladekake :)
Gratulerer med mor, stas med 60 år og mye hygge!

Ha en riktig fin helg!
Klem Aina

 
Blogglisten