09 september 2008

Ost & skinkehorn



Her kommer oppskriften på mine ost & skinke horn! De bare testes ut, og er utrolig greie å fryse ned i porsjoner. Min kjære stikker bare hånden ned i frysern og napper med seg lunsj til jobben :)

Selve hornoppskriften kommer fra denne fantastiske bakeboken



... det er noe med "Kruspersille dama"!
Når det gjelder innholdet er det bare å la fantasien løpe løpsk!

16 Horn

45 g margarin
3 dl melk
35 g gjær
3/4 ts salt
1 ss sukker
ca 400 g hvetemel (for å lage litt grovere horn, lar jeg 1/3 del være sammalt hvete fin)

Jeg tripler gjerne oppskriften, så får jeg en god porsjon i frysen :)
Deig til horn bør lages for hånd. I en kjøkkenmaskin har den lett for å bli seig.
Smelt margarin, ha i melk og varm blandingen til 37 grader. Rør gjæren ut i litt av melken, og bland resten av melken i.
Ha i salt, sukker og mel. Elt deigen godt sammen for hånd, men ikke elt den seig.
Dekk bollen med plast og la deigen heve i ca 30 min.
Ta deigen på melet deigbord og del i to.
Kjevle hver del ut til en rund leiv, ca 30 cm i diameter. Del hver leiv i 8 spisser.
Så legger du fyllet du vil bruke. Her er mine favoritter :




Det viktigste av alt er cheddar, nam nam nam. Den kutter jeg opp i firkanter, eller du kan raspe den om du vil.
Så tar du det du har av skinke : rester av pålegg, bogskinke el.l.
Og litt vanlig hvitost. Husk å spare noe til toppings...
For å gjøre hornene saftige, legger jeg en liten dæsj med smør på leivene



Rull spissene sammen fra den bredeste enden og form den til horn.
Pensle dem lett med egg vispet sammen med litt vann, og dryss på valmuefrø og raspet ost
Hornene dekkes med klede og etterheves i 20-30 min.
Stekes midt i ovnen ved 230 grader i ca 15 min.
Da blir hornene slik



Cheddaren tyter gjerne ut, og blir smeltet og så sprø på stekeplaten, nam nam. Jeg har vel ikke lovd at de er sunne???

Lykke til!

53 kommentarer:

Tove sa...

De så kjempegode ut! Og etter et år der Hannah har gått i en bhg der DE serverte tre måltider om dagen, har nå hverdagen begynt igjen, og jeg må lage niste.. Prøver å være kreativ.., hun er nemlig ikke så glad i brødskiver. Så dette tror jeg jeg må prøve. Har laget ostehorn en gang før, men brukte da bare vanlig norvegia. Hørtes veldig godt ut med cheddaren:)

Ha en fortsatt flott tirsdagskveld!

Astrid sa...

Mmmmm!!!! Det såg kjempegodt ut!
Vart inspirert til å bake no med ein gong -eg som eigentleg ikkje likar deig på fingrane...
Og det med cheddar-osten trur eg må gi "det lille ekstra", eg noterar det på handlelista til morgondagens handel:)

Ha ein fin kveld!

Vakkert Liv sa...

Hmm, disse må prøves ut :)
Takk for at du deler oppskrift!!

Helene sa...

Hei
Disse hornene fikk jeg vann i munnen av. Skal sannelig prøve dem en dag, og jeg kan love deg at de får bein å gå på, for her bor det nemmelig 3 "gutter" som elsker bakverk. De går i skytteltraffikk til fryseren og spiser opp smitt og smule. De blir nok glade for en ny oppskrift på horn:0)

Hulda sa...

Åh, disse så veldig gode ut! Skal gjemme oppskrifta og prøve denne. Baker mye rundstykker selv, grove og fine. Men, dette var annerledes, lurt at de er påsmurte når man tiner de. :)

moa sa...

mmmm.det så jo bare helt nydelig ut,nå ble jeg sulten :0)
det ligger noe til deg på bloggen min!

Charlotte - FO² sa...

Mmmm... disse så kjempegode ut!!! Dette skal jeg jammen prøve meg på :) Tusen takk for oppskriften og de fine bildene du har lagt ut. Superbra!!!
Ha en fin kveld videre.
klem

Ingunn sa...

Friste,friste!!!!Disse så jaggu gode ut!!!Tror jeg må prøve oppskriften en dag!Har baket så mye i det siste at jeg tror jeg må ha en liten pause. Kan jo ikke bli lei heller...hehe...

Ha en fin kveld!!

Lovise sa...

Hei på deg:)
Takk for hyggelig kommentar.
De hornene ser kjempegode ut altså. Jeg liker veldig godt å bake gjærbakst, og sånne horn har jo vært supert å ha i fryseren. Deilige å ta med i matpakka, ja. Får vel prøve dem en dag. Må bare sjekke at det er litt plass i fryseren først....
Ha en herlig kveld:)

Tiril sa...

Disse lekre hornene skal jeg jammen prøve,
de så herlige ut, kjekt du deler oppskriften med oss, skulle vert mer av slikt.

Ann-Cathrin sa...

De både hørtes og så kjempegode ut! Horn er en hit å bake her og, men jeg har aldri prøvd med cheddarost. Det er jo så godt, så det må prøves:) Ha en flott dag!!

elisabeth sa...

Award til deg fra meg;) Kom og hent:)

Anonym sa...

Ååhhh, de her så bare heeeelt fantastiske ut...
Di skal bakes å legges i fryseren så snart eg får 1 time ekstra på kjøkkenet :)

aase sa...

Kanskje jeg må bøte litt på malingslukta idag,jeg baker horn til kveldsmat tror jeg!!!! Tusen takk for at du deler oppskriften med oss!!

Laila sa...

Det så kjempegodt ut! Jeg ble sulten jeg nå. Jeg er ikke flink til å bake, spesielt ikke gjærbakst, men disse så så gode ut, at det kan tenkes at jeg prøver...

Gunnemor sa...

Tusen takk for at du skrev til meg. Har vært inne hos deg og sett, og fikk lyst til å bake jeg også. Sitter på jobb nå, men de horna dine skal jeg forsøke snart en dag. Så hadde det vært kjekt om du sendte litt energi til meg i posten. Jeg synes liksom ikke tiden strekkker til slik at jeg får gjort alt det jeg vil, men, men! Ha en fin kveld og kos deg. Jeg holder også på med et lignende prosjekt i hekleveien, men det går i rosa her for tiden.

Melissa sa...

Heisann...

Dem sier du har en knall blogg, så jeg måtte inn og se på den.
Du har en kjempekoselig blogg :D
Liker den skikkelig godt asså ;D
Ser du også hekler teppe, me too!!
hehe, førsta gangen jeg hekler, men synes det går veldig bra gitt!

Ha en knall kveld :D


Klemmer fra Melissa

liven sa...

Dette så kjempegodt ut!!
Er så deilig med hjemmebakst synest jeg men altfor lett å putte i seg for mye:O)

Ha en fin kveld:O)

Solveig sa...

dette fikk jeg vann i munnen av! tusen takk for oppskrift, skal 100% sikkert prøves!

Anka sa...

Hei på deg. Ta en titt på siden min (til venstre). En surprise venter på deg.
Denne får du av meg for jeg syns siden din er topp. Du har så mange morsomme detaljer med. God kveld.

Mari sa...

Å fyyy søren, det så godt ut!! Også med cheddar da... Det skal jeg jammen prøve :) Takk for tipset ;)

Min Verden sa...

Nam :)

mali-mo sa...

Mmmmm, for en fristelse. Disse må prøves ut!

CHÂTEAU DE KONSTANSE sa...

Takk for hyggelig melding,-bare kos at du vil linke meg:-)

Ser ut som at du har hatt bedre lykke med baksten enn meg i dag..thihi
De hornene så nydelige ut!

Tonje Marie sa...

Åååååh, det såg kjempegodt ut! Skal skrive ned oppskrifta og bake dei ein dag =)

Therese sa...

Dette var ikke den riktige bloggen å gå inn på nå, for her sitter jeg å smatter på en stusselig flatbrødsoll. Hvertfall ble den det nå ;)

elisabeth sa...

Kjapt innom for å ønske deg en heeeeerlig helg;)

Whoopsi Daisy sa...

Hei
Takk for hyggelig hilsen på bloggen min :)
Veldig fin blogg du har, her var det mye spennende. MAnge gode tips - slikt liker jeg. Kanskje det blir horn her i helgen nå.
I'll be back
Mvh
Whopsi Daisy

LYKKEBO sa...

Oppskriften er "snappet"...mmm Blir jo sulten bare av å se på bildene! Blir nok en Hit er i huset tenker jeg:)

Ønsker deg en riktig god helg:)
Klem*

søte drømmer sa...

Disse skal jeg prøve meg på i helgen, så flott at du legger ut oppskriften:) God helg, klem Tone

♥bagatellar♥ sa...

Desse nå prøvast, skal tru om eg finn engelsk cheddar i ostedisken her... hmmmm, det gjenstår å sjå gitt. Må være super skulemat også, tippar begge snuppene mine vil hive seg over desse. Og det stativet under er berre eit must, så blir ein tur på Nille i morga. Er den grønne vidunderdingsen også derifrå? Og dei råda dine var toppers, eg tenker å teste ut om det virkar på slitte tallerkenar også, der glasuren er slitt, for glasur er jo laga av glass.. Hmmmm, trur eg må ha den boka med oppskrifter og eg.. huffa meg så blakk eg vert i morga *ler*
Ha ein vidare fin kveld og ei strålande helg:-D

Rosa sa...

Åh, dei der såg FANTASTISK gode ut!! Oppskrifta vert lagra med det samme :)

Ha ei god helg!

CosiFanTutta sa...

De så fantastisk gode ut!! Spesielt med den cheddaren. Tusen takk for tipset om knaggene. Jeg må ta meg en tur - ha en fin, fin dag

Solveig sa...

Hei:) Så koslig att du var innom bloggen min, å la igjen en kommentar:) Jeg har jo sett mye på din blogg! Det er artig å se på hva andre gjør og hvordan de har det hjemme! God helg:)

Kaffekos sa...

Tusen takk for koselig kommentar:) Blir så glad når jeg får det. Mmmm, kjenner lukten og smaken, de hornene skal jeg prøve. Er i litt bakemodus for tiden.
Ha en fortsatt koselig helg.

Kaffekos sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Anonym sa...

Hei

Takk for kjempekoselig kommentar på bloggen! :-)
Forløbig er det ikke så mye tid til så mye, men jeg kommer sterkt tilbake med godsaker til barneinteriør.

Ha en kjekk helg.

Synnøve sa...

Mmmm, nam! Tror mamma pleide å lage noen lignende før, gode var de i hvert fall...! God helg til deg og dine! Klem :)

Himmelblaa sa...

Takk for kjempekoselig kommentar på bloggen min!
Jeg må dessuten prøve ut oppskrifta di - den ser kjempegod ut!
Linker til deg :-)

Astrid sa...

Det så jammen godt ut! Er veldig glad i den kokeboken der, selv om jeg må innrømme at jeg ikke har laget så mye fra den enda. Den er bare så fin :-)

veronica-Celin sa...

De så helt nyderlige ut:) skal sette en stor porsjon nu æ:) *gleder mæ til å smake de*

Ingvild ØAA sa...

Takk for bra oppskrift. :)

Klara Ku sa...

Hei!
Kom over bloggen din ved en ren tilfeldighet. Og i dag skal jeg prøve meg på hornene dine - de ser herlige ut!

/J

wine-fueled narcissism sa...

Jeg står og baker disse akkurat nå, med macen oppslått på bakebordet. :) Håper de blir så gode som de ser ut!

Stine sa...

Siste brett er ferdig i ovnen og må si jeg er storfornøyd!! Lagde trippel porsjon, så nå blir det gjester til kvelds og en full fryser. Kjempegode! :) Erstatter den gamle oppskriften min omgående!

Anonym sa...

ÅÅÅÅÅ...så gode de var. Måtte prøve dem da jeg så oppskriften og de er blitt en favoritt blandt store og små i dette huset :)

Tone sa...

Jeg kom tilfeldigvis inn på siden din ved raskt 'ost og skinkehorn'-søk på google, og nå står første brett i ovnen. Gleder meg til å smake!!
Fin blogg.

Hobbybakeren sa...

De smakte fantastisk.Har lagt ut oppskiften på min blogg også og linket til deg...

Hilde sa...

Kjempegode - triplet oppskriften med engang ;-) Håper gjestene i Tinas 8 årsdag er blir fornøyde...

vanillalady sa...

googlet horn med ost og skinke, og fant denne fantastiske oppskriften din! Det reddet dagen min, og i morgen tidlig skal dette serveres til bursdagsfrokost til 12 åringen min:) Takk for at du delte oppskriften!

Anonym sa...

Herlig oppskrift! Googla engang i fjord og bruker den flittig hver gang jeg byr på lunsj :) Tusen takk!
- Sofie :)

Nina sa...

Nå er det på tide med en kommentar :-) Baker dobbel porsjon 1-2 ganger i måneden og har delt oppskriften med mange kjente. De er helt nydelige! Jeg tar oppi en del grov spelt og havregryn sammen med italiensk pizzamel. Klarer oss ikke uten horn i fryseren! Takk for oppskriften :-)

Noruega en Argentina sa...

Tenkte jeg ogsaa skulle legge igjen en kommentar - jeg har brukt denne oppskriften naa i flere aar og kommer alltid tilbake til den. Kjempegode!!

 
Blogglisten