08 november 2009

Oppskrift knekkebrød



Jeg kom over Hobbyrommets supersunne hjemmelagde knekkebrød, som jeg sporenstreks bare MÅTTE lage. Vi blir fort brødlei her i huset, og det hender vi har lyst på noe på noe godt til kvelds. Ofte blir det en tur innom godtehyllen, alltid noen rester igjen etter helgen... Litt dårlig viljestyrke her hehe.
Men nå smeller vi kjapt og greit sammen en knekkebrød røre, så er kvelden reddet :)

Sunne knekkebrød

2 dl havrekli
2 dl kruskakli
2 dl havregryn
2 dl sammalt rugmel
2 dl linfrø
2 dl sesamfrø
2 dl solsikkefrø
2 ts salt
7 dl vann

Ha alt i en bolle og rør sammen. Røren skal være klissete

Røren fordeles på tre langpanner stekebrett (vi har litt mindre ovn enn standard... evt 2 stekebrett). Røren trykkes ut over brettet og formen på knekkebrødene
lages med pizzaskjærer. Dess tynnere du klarer å lage knekkebrødene, dess bedre er de. Strø over ønsket "topping". F.eks sesamfrø, solsikkefrø... :

...eller min favoritt, gresskarfrø :

Knekkebrødene stekes på varmluft først i 45 min på 180 gr. Deretter tørkes de på 100 gr i 30 min med stekedøren på gløtt. Når de er ferdige knekkes de opp, og legges på rist.

Hvis det er mer igjen etter at vi har forsynt oss grovt av baksten, oppbevarer jeg de gjerne i matpapir eller i en papirpose, da holder de seg sprøe & gode.

Lykke til med bakst :)

13 kommentarer:

Fru Jensen's sa...

Det hørtes godt ut=) Skal absolutt prøves en gang! Er sånn her i huset og, at når kvelden kommer så smyger trangen til å spise et eller annet og da blir det som regel noe godt fra helgen!!
Ha en flott søndag videre og kos dere med knekkis!

Ingrid sa...

Oi.. det så deilig ut! Har aldri tenkt over at man kan bake knekkebrød selv! Det må prøves når snavlesjuken kommer... hehe!

Frøken Lykkelig sa...

Hei snuppa!! Går det bra i heimen?? Her er det travelt og godt!! Regner med det er sånn hos dere også! Skal så absolutt prøve knekkebrødene dine!!! Nå skal jeg samle diverse oppskrifter til mamma kommer til jul! Da skal vi kose oss og lage masse deilig :-) Hils hele familien og så håper jeg det går bra med dere alle sammen! Stor Klem :-)

Fjordheim sa...

Fikk en oppskrift på knekkebrød av min svigerinne for ei stund siden.
HAr desverre ikke fått prøvd den enda. Men nå må jeg snart få gjort det. Det ser jo så godt ut det knekkebrødet.
Gleder meg til å smake det.
I morgen kveld er det mulig jeg får litt tid mellom noe maling.
(Ikke kjøkkenet)
Ønsker deg ei god uke :)

torleif ann karin sa...

Disse såg og hørtes kjempegode ut.
Må prøves!!
Klem Ann<3

Anka sa...

oi, så spennende:) Har ikke fallt meg inn å lage knekkebrød engang... men nå har det det:)

Karen sa...

Yes - dette skal jeg prøve... Jeg har faktisk gått i flere uker nå med den tanken i bakhodet at jeg skulle se om jeg fant en oppskrift på knekkebrød :) Takk takk :)

Nettelita sa...

Nam, disse så knall gode ut, så dette må jeg prøve meg på! :) Jeg blir også fort brødlei, og syns knekkebrød er veldig godt! :)
Ha en fin uke!
KLem

Anonym sa...

Høres og ser kjmepe god ut! Tusen takk for tipset!

Unknown sa...

Takk for herlig knekkebrødoppskrift...de skal jeg prøve meg på.
Ha en fin dag.
Klem...Ellen

Ann-Cathrin sa...

De så kjempegode ut!

safrandesign sa...

nu gler ej mej veldig til knekkebrødet e ferdigstekt! hjertelig takk for at du delte den deilige oppskriften din. ha en finfin helg og lev livet herlig! :)

may-britt sa...

det hørtes veldig nydelig ut men får du kjøpt alt i du treng i vanlig matvarebutikk eller må du i helsekost???

 
Blogglisten