12 november 2009

Oppskrift sitteunderlag

Fortsetter med oppskriftsinnlegg :)
Jeg har fått etterlysning på oppskriften på disse sitteunderlagene :



Det er veldig enkelt, og de er kjappe å lage. Så her er det bare til å kaste seg rundt, så blir det hjemmelagde julegaver i år :)

* Kjøp 4 garnnøster (à 50 gr) som kan toves. Det garnet jeg bruker mest av er faktisk Østlandsgarnet du får kjøpt på Nille. NB ikke kjøp superwash (toves ikke).
* Rundpinne nr 6
* Legg opp 84 masker og strikk rillestrikk hele veien (dvs. alltid rett)
* Når du har strikket 8 riller (dvs 16 omganger), lager du "håndtak".
Da feller du av de 20 maskene som er i midten, og på neste runde lager du 20 masker over de du har felt av.
* Så strikker du bare ferdig de 4 nøstene og feller av.
* Når du er ferdig, tover du underlaget på 40 grader full vask med 2 ss grønnsåpe. Hvis du ikke syns de blir tovet nok, vasker du en gang til. Mens sitteunderlaget fortsatt er vått, former du og drar litt i det til du får det fint :)

Hmmm jeg er glad jeg ikke har noen ambisjoner om å bli "hobby-oppskrift-forfatter", for ser jo at det kanskje ble litt tungvint forfattet :)
Men gi meg en liten lyd om det skulle være noen spørsmål til fremgangsmåten.....
Jeg rullet sammen sitteunderlagene og la med en forklaring, slik at mottakerene ikke skulle sitte som noen spørsmålstegn :



Når vi først er i gang med oppskrifter... slik lager du "old fashion" tags :
* Finn en skrifttype du liker i WORD
* Print ut på vanlig hvite ark
* Riv i ønsket størrelse
* Lag 2 kopper te
* Nyt den ene koppen, mens du dypper lappene i den andre
* Legg til tørk på bakepapir el.l

Da håper jeg du blir inspirert!!!
Jeg blir helt overveldet over alt det spennende jeg finner på alle bloggene rundtom, har lyst til å lage & gjøre alt på en gang.
Bare så synd at jeg sovner så altfor tidlig på sofaen på kveldene før jeg får satt i gang med noe :)

Tchjerioooo

30 kommentarer:

HildeL sa...

Så kjekt å ramle over bloggen din med dette innlegget. Dette er jo ting sjølv eg kan klara å få til nokon lunde, trur eg...
Her er det berre å spissa strikkepinnane og gå i gang!
Ha ein god kveld! :-)

Anemone sa...

Har sett innlegg med sitteunderlaga dine før, men når jeg så de denne gangen så bare poppet det opp i hodet mitt hvem som kunne få slike til jul. Tusen takk for tipset. Er ikke lett å la være når man får lagt oppskriften rett i fanget som dette! Du er en knupp, som mamma sier. Hihi

Fjordheim sa...

Dei sitteunderlagene er flotte. Og slikt som dei aller fleste kan klare å lage. Men jeg tror jeg må la være pga armene mine. Men jeg har kjøpt gamle strikkegensere på loppemarkede og tova dei. Etterpå sydde jeg sitteunderlag av dei.
Det er jo en flott måte å bruke gamle strikketing på.
har desverre ikke rukket å bake knekkebrød enda. Men håper jeg får gjort det i helga.
Ønsker deg ei riktig god helg :)

Anita sa...

Kan skrive under på at de er enkle og strikke OGså såååå varme og gode å sitte på!! Har strikket 7 jeg nå og er såå fornøyd! Kjekt med oppskrift på knekkebrød også, det er jo bare såå godt! Nå er det kveldsstell og natting av to av barna her, kos dere!

Sjarmerende GJENBRUK sa...

De så kjempevarme og deilige ut...Tror jeg må strikke litt i vinter. Ha en deilig kveld!
Klem fra Hanna

krinkelkroken sa...

Heisann

Så lenge siden jeg har tittet innom her, skal si det er aktivitet hos deg;)

Masse flotte julegavetips, har strikket noen slik sitteunderlag, en aldri tovet de ferdig..litt typisk meg, starter men avslutter ikke;)
Kjøkkenet ble knallfint, tenker det var masse jobb, men vel verdt det!
Knekkebrødene så GODE ut, må testes, takk for oppskrift.
Snart helg, ha en super kveld:)Beathe

Elin H. sa...

Jeg er ny inne på bloggen din, må surfe litt rundt og kikke litt. Men disse sitteunderlagene var kjempegreie. Så kjekt at du legger ut mønster da! :) Takk. De skal jeg prøve meg på etterhvert :) Ha en fin kveld.

På landet sa...

Så fint julegave tips. Ser gode å varme ut for en kald rompe på tur.

Sengegavlen er kjøpt på møbelringen, den er en del av settet som du ser på "Da er oppussingen i gang".

He en fin kveld =)

Skogland sa...

Koselig å kunne tipse og inspirere andre synes jeg :)
Kjempefine de sitteunderlagene dine forresten! Flott tips til julegave. Hjemmelagde gaver er både hyggelig å gi og få!

Ha en fortsatt fin kveld :)

Guttemamma sa...

SÅ herlig at du deler med oss!! jeg har kjøpt inn garn og skal strikke i helgen,må ha pause fra klutene:-)
Og to kopper te..herlig!
God helg og klem fra Anette

krinkelkroken sa...

Hei igjen;)
Kjøper hos leverandører, men handler også på loppis og pusser opp gamle møbler;)
Har åpnet butikk i en hytte i hagen også nå i tillegg til nettbutikken, kjempekos!
fortsatt fin kveld:)Beathe

Vigdis sa...

Ahhhh:-)) Tusen takk for inspirasjonen:-))

Ha en strålende helg:-)

Vibeke sa...

Så hyggelig å komme over bloggen din! Her var det mye fint, og mye til inspirasjon :)

Made by KKann sa...

Hei hei - takk for titten hos deg - kjempe koselig blogg!

Tusen takk for oppskrift på sitteunderlag! Herlig gave-ide!!

Ha en fin fin onsdag!

KlemKKann

Tiril sa...

Tusen takk for tips både med sitteunderlag og taggete merkelapper, dette skal jeg prøve meg på.
Ha en fin dag.

Godt Isolert ♥ Victoria sa...

Så flotte underlag du har laget! Kjempefine gaver! :)

Therese fra huset med de rare i sa...

Så flotte de var!! Tusen takk for oppskriften, men siden jeg ikke kan strikker tror jeg at jeg nøyer meg med den ene koppen med te;)

Ida sa...

Hei snuppa!!

Du, nå er det ikke lenge før du blir gjenkjent på gaten :-) Ser du er i Boligpluss i dag også.. ikke deg da - men tingene dine.. Denne gangen er det settekassen du har brukt til sy dill og dall.. helt genialt.. vet ikk eom du varnt, for jeg fant ikke ut av hvem som kom med det beste tipset! :)

Tusen takk for supersøt hilsen, blir så glad vet du! Jeg begynner i jobb igjen 12 januar.. grøss! Nærmer seg.. også du.. jeg har litt dårlig samvittighet, forid jeg kom nemlig over en kommentar som jeg ikke har sett tidligere ang treff på baluba.. det var skikkelig dumt at jeg ikke fikk sett den.. for jeg har jo så lyst at vi skal treffes. Kan vi ha det til gode en dag om ikke så altfor lenge? OM det blir hektisk nå før jul, så treffes vi kanskje på nyåret?

ha en nydelig helg! klem fra meg

Ida sa...

ps. Lykke til med julebord - og KOS deg!

rod i hob sa...

Suser rundt og jere meg kjent på bloggen din :-)

La igjen kommentar under kjøkken før og etter...!

rod i hob sa...

Takk for helsing hos meg :-)
Litt av en jobb med kjøkkenet ja!! Orke ikkje akkurat i dag iallefall! Me kjøpte ny plata på monter!! Kjempefornøyd!! Huske ikkje heilt kva den heite. Huske bare at eg hadde bestemt meg for "Labrador" men den likte eg ikkje når eg såg den live......!! Men flinke guttar bytta fort plata, -så det var kjekt!! :-)

Ha en nydelig søndagskveld!

Anonym sa...

ma sjekke:)

Anonym sa...

Hei ! :) Disse var kjempe fine ! Men lurte på om du hart strikket dem med enkel eller dobbel tråd ? =)

Ida

Anne sa...

Hei :-) Takk for inspirasjonen :-) Holder på med mitt tredje sitterunderlag- og har planer om et fjerde før jeg tover dem. Er litt spent på det endelige resultatet- hvor store/tykke de blir.... I år er det hvertfall noen som får sitteunderlag til jul :-)

Anonym sa...

Hei!
Jeg fikk siden din anbefalt når jeg spurte om oppskrift på sitteunderlag. Det jeg lurer på er: Har du strikket med enkelt eller dobbelt garn?
Mvh Torunn Piro Berg

Anonym sa...

Hei. Det lurer jeg på også.......enkel eller dobbel tråd? Jeg strikket med enkel tråd,2 nøster og pinner nr.5. Ble fint tovet og passe barnestørrelse,men ikke så veldig tykt. Brukte Tove garn. Mvh.Lisbeth

Anonym sa...

Jeg er her for å dele mitt vitnesbyrd om hva et godt pålitelig låneselskap gjorde for meg. Jeg heter Nikita Tanya, fra russisk, og jeg er en nydelig mor til 3 barn. Jeg mistet midlene mine på å prøve å få et lån. Det var så vanskelig for meg og barna mine. Jeg gikk online for å søke om lånassistanse. tapte til en trofast dag da jeg møtte denne vennen av meg som nylig sikret meg et lån fra Le_Meridian Funding Service. Hun introduserte meg for dette ærlige låneselskapet som hjalp meg med å få et lån i løpet av fem virkedager, jeg vil for alltid være takknemlig overfor Benjamin, for å hjelpe meg med å komme meg igjen. Du kan kontakte Mr Benjamin via e-post: lfdsloans@lemeridianfds.com, de vet ikke at jeg gjør dette for dem, men jeg må bare gjøre det fordi det er mange mennesker der ute som trenger låneassistanse. kom til dette selskapet og bli lagret. WhatsApp: (+ 1 989-394-3740)

Anonym sa...

Hvor tykt garn og pinner?

Anonym sa...

Super bra😊 skal prøve å strikke med trysil garn 👍mange rester

Anonym sa...

Hvor brede skal de være før de toves?🤗 Mvh vessa_100@hotmail.com

 
Blogglisten